اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

۰۰۴۱-امید

جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

روی عن الصادق علیه‌السلام أنه قال لبعض أصحابه:« کن لما لاترجوا أرجی منک لماترجو، فان موسی بن عمران خرج لیقتبس لأهله نارا، فرجع الیهم و هو رسول نبی، فأصلح الله تبارک و تعالی أمر عبده و نبیه موسی فی لیلة، و هکذا یفعل الله تعالی بالقائم علیه السلام، الثانی عشر من الأئمة، یصلح الله أمره فی لیلة، کما أصلح أمر موسی علیه‌السلام، و یخرجه من الحیرة و الغیبة الی نور الفرج و الظهور»

روایت می‌شوداز امام صادق برای برخی از اصحاب ایشان:«به چیزی که امید نداری، بیش‌تر از چیزی که بدان امیدواری امید داشته باش. به درستی که موسی بن عمران برای به دست آوردن آتشی برای اهلش خارج شد، پس نزد ایشان بازگشت درحالی که رسول و پیامبر شده بود. پس خداوند تبارک و تعالی امر بنده‌اش و پیامبرش موسی را در یک شب اصلاح کرد، و خداوند تعالی این‌چنین برای قائم، دوازدهمین از ائمه، انجام می‌دهد. امر (ظهور) او را در یک شب اصلاح می‌کند، همان‌طوری که امر موسی علیه‌السلام را در یک شب اصلاح نمود و او را از سرگردانی و غیبت به نور فرج و ظهور خارج می‌کند.»

البرهان فی التفسیر القرآن، جلد ۴ صفحه ۲۴۹

روایت بسیار بسیار عجیبی است. برای من که بارها و بارها این جمله عملی شده که می‌فرمایند: «به چیزی که امید نداری، بیشتر از چیزی که به بدان امیدواری امید داشته باش.»

در وهله‌ی اول آدم که فکر می‌کند، می‌بیند که انگار فرموده‌اند که اگر میزان امیدواری‌ات به مسئله‌ی الف ۳ درجه است و به مسئله‌ی ب ۴ درجه، یعنی بیش‌تر امیداوری که ب روی دهد تا الف چراکه ۴ بزرگ‌تر از ۳ است و فکر می‌کنی روی دادن ب محتمل‌تر است، باید به رخ دادن ۳ بیش‌تر امیدوار باشی و احتمال بیش‌تری بدهی که آن روی دهد.

می‌توانم مثال‌های بسیاری را در ذهنم مرور کنم که دقیقا این‌طور شده، مثلا دانشگاه ارشد. یادم هست که سال اول کارشناسی با خودم گفتم که حتما برای ارشد می‌روم شریف، از آنجایی که حوصله‌ی کنکور نداشتم و از آن بدم می‌آمد همان سال اول گفتم چه‌طور می‌شود بدون کنکور وارد مقطع بعد شد؟ سایت دانشگاه شریف را که گشتم دیدم، عجب ... فقط از دانشگاه‌های یک تا ده بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. من هم امیدم به آمدم آنجا کم شد. چهارسال گذشت و کنکور دادم و رتبه‌ام هم شد لب مرزی ... از طرفی برای بدون کنکور امیرکبیر هم اقدام کرده بودم و مرحله‌ی اول آنجا هم پذیرفته شده بودم. تقریبا امیدی به شریف آمدن نداشتم و مطمئن بودم که ارشدم را امیرکبیر خواهم گذارند که ... نتیجه‌ چیزی شد که به آن امیدی نداشتم!

امام صادق در ادامه مثال حضرت موسی را می‌زنند که در شب تاریک و سردی قصد می‌کنند که برای اهل‌شان آتشی فراهم آورند (سوره قصص آیه ۲۹) تا گرم شوند. حضرت موسی بدون هیچ اندیشه‌ای در مورد پیامبری به سمت نور حرکت کردند و خداوند امر پیامبر شدن ایشان را در همان شب به یک‌باره اصلاح فرمود و یه ایشان مقام نبوت اعطا کرد.

امام ادامه می‌دهند که امر ظهور امام مهدی علیه‌السلام نیز مانند امر موسی یک‌باره اصلاح می‌شود. یعنی اگرچه علائمی برای قبل از ظهور ایشان و آخرالزمان بیان شده است اما خداوند تبارک و تعالی به قدرت لایزال خودش به یک‌باره امر ظهور ایشان را اصلاح می‌کند و ظهور ایشان محقق می‌شود. 


عاجزانه دعا می‌کنم که این‌چنین شود و امر ظهور امام زمانمان هرچه سریع‌تر به یک‌باره صورت پذیرد و خداوند زمین را آنگونه که وعده داده به بندگانش بنمایاند. زمین از قسط و عدل پر شود. عقول مردم زیاد شود و مردم از نعمت وجود و حضور مبارک حجت خدا بر زمین بهره‌مند شوند. کسی که واسطه‌ی آسمان و زمین است دنیا را دگرگون کند و به مهلت و وقت معلوم ابلیس پایان دهد. آن دو نفر را از درون خاک بیرون کشد و با دم مسیحایی‌اش به اذن پروردگار زنده‌شان کند و به آن درخت خشکیده به دار آویزد و تا درخت دوباره سبز شود و انتقام خون اول مظلوم عالم را گرفته شود.

نظرات  (۲)

  • پاک باخته
  • و یرزقه من حیث لا یحتسب...
    پاسخ:
    و من یتوکل علی الله فهو حسبه
    جالبه

    چند وقت پیش حاج آقا صدیقی (امام جمعه موقت) در مجلسی در شرح دعای عرفه در شرح عبارت "سبحانک انی کنت من الراجین" همین حدیث رو نقل کردن

    یه مثال دیگه هم زدن،
    که سحره ی فرعون، به امید وعده ی فرعون که با شکست موسی پست و مقامی در دربارش به اون ها میده، به مصاف موسی (ع) رفتند

    اون ها امید پست و مقام دربار فرعون رو داشتن
    چی نصیبشون شد؟
    ایمان
    توحید
    شهادت ...


    بعد از شنیدن این روایت، خیلی امیدوار شدم
    امیدوار شدم به فضل و لطف خدا، که از کرمش، یکباره ما رو هم از این بندها رها کنه و از عمق مرداب به اوج آسمان بکشونه
    از کرم خدا بعید نیست
    از خدایی که سحره ی فرعون رو موحد کرد بعید نیست که ما رو هم آدم کنه

    کیمیا داری که تبدیلش کنی
    گرچه جوی خون بُوَد نیلش کنی

    این چنین مینا گری ها کار توست
    این چنین تبدیل ها زاسرار توست

    سبحانک انّی کنت من الرّاجین
    ........................................
    ان شاالله خداوند ما رو آدم کنند، و امر ظهور امامون رو اصلاح
    پاسخ:
    از نظر شما سپاس‌گذارم. کاش خدا ما را هم از جمله‌ی هدایت‌شدگان و بندگان مقربش قرار دهد.


    بسیار عجیب است. اینکه یک مرتبه تقدیری که امیدواری که فلان‌طور بشود و بعد نمی‌شود و یا بالعکس. وقتی این یادمان باشد همه‌اش از خدا می‌خواهی که از آن‌ها نباشی که یکهو تقدیرشان را این‌چنین مقدر نمودی که دیگر هدایت نشوند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی