اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: مَن أمر بِالمعروف اَو نهی عَن مُنکر او دَلّ علی خَیر او اِشارَ بِه فَهو شریک و مَن أمر بسوء اَو دلَ علیه اَو اِشار بِه فَهو شریک.


پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرمایند: کسی که امر به معروف یا نهی از منکر کند و یا اینکه راهنمای خیر باشد و یا به آن اشاره کند در (ثواب) آن شریک است. آن کسی که دستور به کار بدی دهد و یا به آن کار بد راهنمایی کند و یا به آن اشاره نماید در (گناه) آن شریک است.


خصال شیخ صدوق صفحه ۱۴۹ حدیث ۱۳۱



روی عن الصادق علیه‌السلام أنه قال لبعض أصحابه:« کن لما لاترجوا أرجی منک لماترجو، فان موسی بن عمران خرج لیقتبس لأهله نارا، فرجع الیهم و هو رسول نبی، فأصلح الله تبارک و تعالی أمر عبده و نبیه موسی فی لیلة، و هکذا یفعل الله تعالی بالقائم علیه السلام، الثانی عشر من الأئمة، یصلح الله أمره فی لیلة، کما أصلح أمر موسی علیه‌السلام، و یخرجه من الحیرة و الغیبة الی نور الفرج و الظهور»

روایت می‌شوداز امام صادق برای برخی از اصحاب ایشان:«به چیزی که امید نداری، بیش‌تر از چیزی که بدان امیدواری امید داشته باش. به درستی که موسی بن عمران برای به دست آوردن آتشی برای اهلش خارج شد، پس نزد ایشان بازگشت درحالی که رسول و پیامبر شده بود. پس خداوند تبارک و تعالی امر بنده‌اش و پیامبرش موسی را در یک شب اصلاح کرد، و خداوند تعالی این‌چنین برای قائم، دوازدهمین از ائمه، انجام می‌دهد. امر (ظهور) او را در یک شب اصلاح می‌کند، همان‌طوری که امر موسی علیه‌السلام را در یک شب اصلاح نمود و او را از سرگردانی و غیبت به نور فرج و ظهور خارج می‌کند.»

البرهان فی التفسیر القرآن، جلد ۴ صفحه ۲۴۹

فقال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم:

یا علی، لاتشاورن جباناً فانه‌و یضیق علیک المخرج، لا تشاورن البخیل فانه‌و یقصر بک عن غایتک و لاتشاورنَ حریصاً فانه‌و یزین لک شرهاً واعلم یا علی انّ الجبن و البخل و الحرص غریزة واحدة یجمعها سوء الظن بالله

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم فرمودند:

یا علی با ترسو مشورت نکن که راه را برتو می‌بندد، با بخیل مشورت نکن که همت تو را کوتاه می‌کند و با حریص مشورت نکن که جمع‌کردن مال را در نظرت جلوه می‌دهد. ای علی، بدان که ترس و بخل و حرص از یک طبیعت هستند که بدگمانی به خدا سرچشمه‌ی آن‌هاست.

خصال شیخ صدوق، صفحه ۱۲۲ حدیث شماره ۵۳

امام صادق علیه السلام:

 

مَن احتمل الجفا لم یشکر النعمة

 کسی که جفا و بی احترامی را تحمل کند، نعمت را شکر نمی‌کند.

مَن لَم تَغضبة الحفوَ لَم یشکر النعمة

 کسی که ناسپاسی از حقش او را خشمگین نکند، شکر نعمت را هم نخواهد کرد.


خصال شیخ طوسی صفحه 68 حدیث 32 و 33