اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

اَفَلایَنظُرونَ اِلیَ الاِبِلِ کَیفَ خُلِقَت؟!

آیا تا بحال به شتر توجه کردین ببینین خلقتش چه شکلیه؟ بقیه چیزا چه طور؟

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است


ابان بن ابی عیاش از سلیم بن قیس نقل می کند: از علی بن ابی طالب علیه السلام شنیدم که مردی درباره ی ایمان از ایشان سوال کرد، پس آن مرد پرسید : «یا امیرالمؤمنین از ایمان به من خبر بده تا بعد از شما از هیچ کس سوال نپرسم.»

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسید و آنچه را که تو از من سوال کردی، پرسید. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به فرمودند: بشین و ایمان بیاور!»

سپس علی علیه السلام رو به آن مرد کردند و فرمودند:« آیا می‌دانی که جبرئیل علیه السلام به شکل آدمی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمد و سوال کرد: اسلام چیست؟ ایشان فرمودند: اسلام یعنی شهادت دادن به اینکه خداوند یکی است و محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسول خداست و به پاداشتن نماز و زکات دادن و به جا آوردن حج بیت الله الحرام و روزه گرفتن در ماه رمضان و انجام دادن غسل جنابت. آن مرد پرسید: ایمان چیست؟ ایشان فرمودند: ایمان یعنی ایمان آوردن به خدا و ملائکه‌اش و کتابش و رسولش و حیات بعد از مرگش و مقدرات در شرّ و خیر و تلخ و شیرینش . هنگامی که آن مرد بلند شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: این شخص جبرئیل بود، آمده بود تا دین را به شما آموزش بدهد و هرگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به او سخنی می‌فرمود او می‌گفت: راست می‌گویی. جبرئیل پرسید: روز ساعت(قیامت) چه روزی است؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که سوال را می شنود از کسی که سوال می‌کند عالم‌تر نیست. او گفت: راست می‌گویی.»

امیرالمؤمنین علیه السلام پس از آن فرمودند:« ایمان چهار رکن دارد: یقین، صبر، عدل و جهاد

یقین چهار شعبه دارد: شوق، شفق، زهد و انتظار؛ کسی که به بهشت اشتیاق دارد شهوات را فراموش می‌کند و کسی که از آتش ترس داشته باشد، از محرمات دوری می‌کند و کسی که در دنیا زاهد باشد تحمل مصیبت‌ها بر او آسان است و کسی که در انتظار مرگ باشد به سوی اعمال خیر می‌شتابد.

صبر چهار شعبه دارد: بصیرت به حجت، تأویل حکمت، شناخت عبرت و سنت پیشینیان. کسی که در فهم بصیرت داشته باشد در حکمت تبیین می‌کند و کسی که در حکمت تبیین کند، عبرت‌ها را می‌شناسد و کسی که عبرت‌ها رابشناسد، شناخت حکمت را تأویل و تفسیر می‌کند، عبرت را می‌بیند و کسی که عبرت را ببیند مثل این است که از پیشینیان است.

عدل چهار شعبه دارد: پیچیده‌های فهم، پوشش علم، شکوفه‌های حکمت و باغ حلم. کسی که فهم تفسیرکردن جمله‌های علم را دارد و کسی که علم دارد، شرایع حکمت را می‌شناسد و کسی که حلم دارد، در امرش افراط نمی‌کند و به‌وسیله‌ی آن در میان مردم حمید (حمدشده و ستوده‌شده) زندگی می‌کند.

جهاد، چهار شعبه دارد: امر به معروف و نهی از منکر، راستگویی در مکان‌های مختلف، غضب برای خداوند و دشمنی با فاسقین. کسی که امر به معروف می‌کند پشت مؤمن را محکم و مقاوم می‌کند و کسی که نهی از منکر می‌کند بینی فاسق را به زمین می‌مالد و کسی که با فاسقین دشمنی داشته باشد و برای رضای خداوند غضب کند، خداوند نیز به خاطر او غضب می‌کند و این، پایه‌ها و شعبه‌های ایمان است.»

کتاب اسرار آل محمد - بخش آموزش دین

تذهیب من در آوردی


قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم الایمان معرفة با القلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان

عن أبی الصلت الهروی قال سألت الرضا علیه السلام عن الایمان فقال الایمان عقد بالقلب و لفظ باللسان و عمل بالجوارح، لا یکون الایمان الا هکذا.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  فرمودند: ایمان شناسایی دل و اقرار به زبان و کارکرد همه‌ی اعضای تن است.

اباصلت هروی گوید از امام هشتم پرسیدم: ایمان چیست؟ فرمودند: ایمان عقیده‌ای است در دل، گفتاری است به زبان، کرداری است با دست و پا، ایمان نمی‌باشد مگر چنین.

خصال شیخ صدوق - جلد یک حدیث 207 صفحه 176

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

                 الصَّبرُ ثَلاثَةُ: صَبرُ عِندَ المُصیبَةِ وَ صَبرٌ عِندَ الطاعَةِ وَ صَبرٌ عَنِ المَعصِیَةِ

صبر بر سه گونه باشد: صبر در مصیبت، و صبر بر طاعت (خداوند) و صبر در (برابر) گناه

غَرَرُالفَصاحه – باب ص-حدیث 3046

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :      

                       صِفَةُ العاقِلِ أَن یَحلُمَ عَمَّن جَهِلُ عَلَیهِ وَ یَتَجاوَزَ عَمَّن ظَلَمَهُ وَ یَتَواضَعَ لِمَن هُوَ دُونَهُ وَ یُسابِقَ مَن فَوقَهُ فی طَلَبِ البِرِّ وَ إذا أَرادَ إن یَتَکَلَّمَ تَدَبَّرَ، فَإن کانَ خَیراً تَکَلَّلمَ فَغَنِمَ وَ إن کانَ شَرّاً سَکَتَ فَسَلِمَ

خردمند کسی است که با نادان بردباری کند، و از کسی که به او ستم کرده درگذرد و با زیردستانش به تواضع برفتار کند و از زبردستانش در راه نیکی سبقت بجوید، چون سخن بگوید بیندیشد، اگر نیک باشد بگوید و بهره ببرد و اگر بد باشد سکوت کند و سالم بماند

غَرَرُالفَصاحه – باب ص-حدیث 3066

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

                  الصَرعَةُ کُلُّ الصَرعَةِ الَّذی یَغضِبُ فَیَشتَدُّ غَضبُهُ وَ یَحمَرُّ وَجهُهُ وَ یَقشَعِرُّ شَعرُهُ فَیَصرَعُ غَضَبَهُ

کمال دلیری آن کسی است که خشمگین می‌شود و خشمش سخت و چهره‌اش سرخ و مویش می‌لرزد، پس بر خشم خود چیره می‌شود.

غَرَرُالفَصاحه – باب ص-حدیث 3065

                     

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

           الصّائِمُ فِی عِبادةٍ وَ إِن کانَ نائِماً عَلی فِراشِهِ ما لَم یَغتَب مُسلِماً

        روزه‌دار تا زمانی که غیبت مسلمانی را نگوید همواره در عبادت است گرچه در بسترش خواب باشد.

        غَرَرُالفَصاحه – باب ص-حدیث 3038 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

                  سَیَقرَءُ القُرآنَ رِجالٌ لایُجاوِزُ حَناجِرَهُم، یَمرُقُونَ مِنَ الدِّینِ کَما یَمرُقُ السََّّهمُ مِنَ الرَّمیَّةِ

آینده مردمی قرآن بخوانند که از حنجره‌هایشان نگذرد، از دینداری فرار کنند چنانکه تیر از کمان بیرون می‌رود.

غُرَرُ الفَصاحه- باب س – حدیث 2909

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

  ذَنبٌ لا یُغفَرُ و ذَنبٌ لا یُترَکُ و ذَنبٌ یُغفَرُ،

 فَأَمَّا الَّذی لا یُغفَرُ فَالشِّرکُ بِاللّه،

 وَ أَمَّا الذَّی یَغفَرُ فَذَنبُ العَبدِ بَینَهُ و َ بَینَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ،

 وَ أَمَّا الذّی لا یُترَکُ فَظلُمُ العِبادِ بَعضِهِم بَعضاً

گناهی هست که بخشیدنی نیست و گناهی هست که از آن چشم نپوشند و گناهی که بخشیده شود،

 و آن گناهی که که از آنچه بخشیدنی نیست شرک ( و کفر) به خدا است،

 و آنچه بخشیده شود گناه آدمی میان خود و خداوند عزَّوَجَلَّ است،

 اما آنچه از آن چشم نپوشند ستم بندگان به یکدیگر است.


غُرَرُالفَصاحه – باب ذ – حدیث 2697

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :         

 آفَةُالدِّینِ ثَلاثَةُ: فَقیهٌ فاجِر وَ إِمامٌ جائِر وَ مُجتَهِدٌ جاهِلٌ

         آفت دین سه چیز است: فقیه گهنکار و پیشوای ستمکار و تلاشگر نادان

          غُرَرُالفَصاحَه – باب آ –حدیث 10

حدیث قدسی :

قال الله تبارک و تعالی:

 سِتّةٌ مِنّی وَ سِتَّةٌ مِنکُم

البَلاءُ مِنِّی وَ الصَّبرُ مِنکُم

الرِزقُ مِنِّی وَ الشُّکرُ مِنکُم

الجَنَّةُ مِنِّی وَ الاطّاعَةُ مِنکُم

المَغفِرَةُ مِنِّی وَالتُّوبَةُ مِنکُم

الاِستِجابَةُ مِنِّی وَ الدُّعاءُ مِنکُم

القَضاءُ مِنِّی وَ الرِّضاءُ مِنکُم

خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:

 شش چیز از من است و شش چیز از شما

بلا و آزمایش از من است و صبر بر آن از شما

روزی از من است و شکر کردن از شما

بهشت از من است و اطاعت دستوراتم از شما

مغفرت و آمرزش از من است و توبه و پشیمانی از گناه از شما

استجابت دعا از من است و دعا کردن از شما

قضای الهی از من است و رضا بودن از شما